
The Gaslight Anthem
Get Hurt
Brian Fallon & Co når ikke gamle høyder
New Jersey-bandet er ute med sin femte fullengder. Gjennombruddsalbumet Handwritten var en suksess av dimensjoner, og en av de beste platene fra 2012. Forventningene var derfor høye foran denne platen.
Frontmann Brian Fallon har i flere intervjuer uttalt at lydbildet på bandets femte album skal være inspirert av grungelegendene i Pearl Jams album No Code. The Gaslight Anthem er definitivt ikke noe grungeband, men i likhet med hva No Code gjorde med Pearl Jams lydbilde, tar også the Gaslight Anthem med Get Hurt steget i en langt mer melodiøs retning enn på deres tidligere album. Fallon har aldri lagt skjul på at New Jerseys store sønn Bruce Springsteen er hans store Idol og hovedinspirasjonskilde; I likhet med tidligere plater er innflytelsen fra the Boss svært påfallende.
Hardtslående Stay Vicious er et naturlig åpningsspor. Et tøft, punkete riff starter showet, mens det rolige refrenget står i sterk kontrast til introen. Flere andre låter på Get Hurt følger denne formelen. Refrengene er som vanlig allsangvennlige, men flere av riffene mangler særpreg. Da er det godt at Brian Fallon med sin karakteristiske stemme løfter flere sanger til å bli mye bedre enn de ellers ville blitt.
Albumet når sitt høydepunkt med Rollin’ and Tumblin; her slipper bandet alle hemninger løs og stråler av energi. Savnet etter flere låter av denne typen blir fort stort når man ser på albumet som helhet. Selv om Fallon synger ”I still love rock n’ roll” er det få låter som tyder på det.
Fallon ble tidligere i år skilt fra sin kone etter ti år. Flere av sangene er tydelig inspirert av skilsmissen, både musikalsk og lyrisk, noe titler som Ain’t it a Shame og den vakre, akustiske Break Your Heart er gode eksempler på. Aller tydeligst bærer tittelsporet preg av kjærlighetssorg med tekstlinjen; ”I think I came to find a feelin’, baby/Between what was mine and what was yours”.
I fjor startet Fallon americana/folkrockgruppen Molly and the Zombies sammen med Brian McGee, Randy Schrager og Catherine Popper. De fire ekstra sangene på deluxe-utgaven av Get Hurt bærer alle preg av å ha kommet til under dette samarbeidet.
Get Hurt er på ingen måte et dårlig album og har enkelte låter som utmerker seg i The Gaslight Anthems diskografi, men sammenlignet med bandets tidligere bragder, klarer de aldri å nå gamle høyder denne gangen.
Frontmann Brian Fallon har i flere intervjuer uttalt at lydbildet på bandets femte album skal være inspirert av grungelegendene i Pearl Jams album No Code. The Gaslight Anthem er definitivt ikke noe grungeband, men i likhet med hva No Code gjorde med Pearl Jams lydbilde, tar også the Gaslight Anthem med Get Hurt steget i en langt mer melodiøs retning enn på deres tidligere album. Fallon har aldri lagt skjul på at New Jerseys store sønn Bruce Springsteen er hans store Idol og hovedinspirasjonskilde; I likhet med tidligere plater er innflytelsen fra the Boss svært påfallende.
Hardtslående Stay Vicious er et naturlig åpningsspor. Et tøft, punkete riff starter showet, mens det rolige refrenget står i sterk kontrast til introen. Flere andre låter på Get Hurt følger denne formelen. Refrengene er som vanlig allsangvennlige, men flere av riffene mangler særpreg. Da er det godt at Brian Fallon med sin karakteristiske stemme løfter flere sanger til å bli mye bedre enn de ellers ville blitt.
Albumet når sitt høydepunkt med Rollin’ and Tumblin; her slipper bandet alle hemninger løs og stråler av energi. Savnet etter flere låter av denne typen blir fort stort når man ser på albumet som helhet. Selv om Fallon synger ”I still love rock n’ roll” er det få låter som tyder på det.
Fallon ble tidligere i år skilt fra sin kone etter ti år. Flere av sangene er tydelig inspirert av skilsmissen, både musikalsk og lyrisk, noe titler som Ain’t it a Shame og den vakre, akustiske Break Your Heart er gode eksempler på. Aller tydeligst bærer tittelsporet preg av kjærlighetssorg med tekstlinjen; ”I think I came to find a feelin’, baby/Between what was mine and what was yours”.
I fjor startet Fallon americana/folkrockgruppen Molly and the Zombies sammen med Brian McGee, Randy Schrager og Catherine Popper. De fire ekstra sangene på deluxe-utgaven av Get Hurt bærer alle preg av å ha kommet til under dette samarbeidet.
Get Hurt er på ingen måte et dårlig album og har enkelte låter som utmerker seg i The Gaslight Anthems diskografi, men sammenlignet med bandets tidligere bragder, klarer de aldri å nå gamle høyder denne gangen.
FLERE ANMELDELSER
The Cruel Intentions - Venomous Anynomous
The Cruel Intentions er tilbake med si andre plate, som leverer ein finfin kombo sleazerock og metal. >>
Sigrid - How to Let Go
Den sunnmørske popartisten viser at det andre albumet ikke behøver å være vanskelig likevel. >>
Erlend Ropstad - Gleden & Sorgen
Erlend Ropstad leverer varene igjen, selv om Gleden & Sorgen ikke når helt opp til de forrige utgivelsene >>
Wet Leg - Wet Leg
Wet Leg lager leken indie for de som elsker indie, og som også kan konvertere skeptikerne. >>