The Gaslight Anthem
Get Hurt
Brian Fallon & Co når ikke gamle høyder
New Jersey-bandet er ute med sin femte fullengder. Gjennombruddsalbumet Handwritten var en suksess av dimensjoner, og en av de beste platene fra 2012. Forventningene var derfor høye foran denne platen.
Frontmann Brian Fallon har i flere intervjuer uttalt at lydbildet på bandets femte album skal være inspirert av grungelegendene i Pearl Jams album No Code. The Gaslight Anthem er definitivt ikke noe grungeband, men i likhet med hva No Code gjorde med Pearl Jams lydbilde, tar også the Gaslight Anthem med Get Hurt steget i en langt mer melodiøs retning enn på deres tidligere album. Fallon har aldri lagt skjul på at New Jerseys store sønn Bruce Springsteen er hans store Idol og hovedinspirasjonskilde; I likhet med tidligere plater er innflytelsen fra the Boss svært påfallende.
Hardtslående Stay Vicious er et naturlig åpningsspor. Et tøft, punkete riff starter showet, mens det rolige refrenget står i sterk kontrast til introen. Flere andre låter på Get Hurt følger denne formelen. Refrengene er som vanlig allsangvennlige, men flere av riffene mangler særpreg. Da er det godt at Brian Fallon med sin karakteristiske stemme løfter flere sanger til å bli mye bedre enn de ellers ville blitt.
Albumet når sitt høydepunkt med Rollin’ and Tumblin; her slipper bandet alle hemninger løs og stråler av energi. Savnet etter flere låter av denne typen blir fort stort når man ser på albumet som helhet. Selv om Fallon synger ”I still love rock n’ roll” er det få låter som tyder på det.
Fallon ble tidligere i år skilt fra sin kone etter ti år. Flere av sangene er tydelig inspirert av skilsmissen, både musikalsk og lyrisk, noe titler som Ain’t it a Shame og den vakre, akustiske Break Your Heart er gode eksempler på. Aller tydeligst bærer tittelsporet preg av kjærlighetssorg med tekstlinjen; ”I think I came to find a feelin’, baby/Between what was mine and what was yours”.
I fjor startet Fallon americana/folkrockgruppen Molly and the Zombies sammen med Brian McGee, Randy Schrager og Catherine Popper. De fire ekstra sangene på deluxe-utgaven av Get Hurt bærer alle preg av å ha kommet til under dette samarbeidet.
Get Hurt er på ingen måte et dårlig album og har enkelte låter som utmerker seg i The Gaslight Anthems diskografi, men sammenlignet med bandets tidligere bragder, klarer de aldri å nå gamle høyder denne gangen.
Frontmann Brian Fallon har i flere intervjuer uttalt at lydbildet på bandets femte album skal være inspirert av grungelegendene i Pearl Jams album No Code. The Gaslight Anthem er definitivt ikke noe grungeband, men i likhet med hva No Code gjorde med Pearl Jams lydbilde, tar også the Gaslight Anthem med Get Hurt steget i en langt mer melodiøs retning enn på deres tidligere album. Fallon har aldri lagt skjul på at New Jerseys store sønn Bruce Springsteen er hans store Idol og hovedinspirasjonskilde; I likhet med tidligere plater er innflytelsen fra the Boss svært påfallende.
Hardtslående Stay Vicious er et naturlig åpningsspor. Et tøft, punkete riff starter showet, mens det rolige refrenget står i sterk kontrast til introen. Flere andre låter på Get Hurt følger denne formelen. Refrengene er som vanlig allsangvennlige, men flere av riffene mangler særpreg. Da er det godt at Brian Fallon med sin karakteristiske stemme løfter flere sanger til å bli mye bedre enn de ellers ville blitt.
Albumet når sitt høydepunkt med Rollin’ and Tumblin; her slipper bandet alle hemninger løs og stråler av energi. Savnet etter flere låter av denne typen blir fort stort når man ser på albumet som helhet. Selv om Fallon synger ”I still love rock n’ roll” er det få låter som tyder på det.
Fallon ble tidligere i år skilt fra sin kone etter ti år. Flere av sangene er tydelig inspirert av skilsmissen, både musikalsk og lyrisk, noe titler som Ain’t it a Shame og den vakre, akustiske Break Your Heart er gode eksempler på. Aller tydeligst bærer tittelsporet preg av kjærlighetssorg med tekstlinjen; ”I think I came to find a feelin’, baby/Between what was mine and what was yours”.
I fjor startet Fallon americana/folkrockgruppen Molly and the Zombies sammen med Brian McGee, Randy Schrager og Catherine Popper. De fire ekstra sangene på deluxe-utgaven av Get Hurt bærer alle preg av å ha kommet til under dette samarbeidet.
Get Hurt er på ingen måte et dårlig album og har enkelte låter som utmerker seg i The Gaslight Anthems diskografi, men sammenlignet med bandets tidligere bragder, klarer de aldri å nå gamle høyder denne gangen.
FLERE ANMELDELSER
Levi Henriksen & Babylon Badlands - Aldri var november så lys
Tidenes første livealbum fra Kongsvinger >>
Ulver - Liminal Animals
Ulver leverer framleis musikk på sin måte og med høg kvalitet på Liminal Animals >>
Great Tide - Daywatcher
Kvalitet, kvalitet og atter kvalitet. Great Tide leker ikke, de feinschmecker det! >>
Sondre Lerche - Two Way Monologue - 20th Anniversary
Et av hans beste album, nå på vinyl med 4 eksklusive bonuskutt >>
Paul McCartney & Wings - One Hand Clapping
Paul McCartney og Wings byr på en liten skattekiste med nye og gamle låter i den kinoaktuelle dokumentarfilmen "One Hand Clapping". >>