Et ferskt band satt sammen av rutinerte musikere danner Vonheim, en frisk start på det nye året for norsk rock. Låtskriverkollektivet som ble til bandet Vonheim består av Erlend Vesteraa (vokal), Mats Wennerberg (gitar), Ståle Gildberg (girar), Trond Rasmussen (trommer) og Kjetil Gilberg (bass).

Første resultat av den musikalske brainstormingen er debutplata lift your head. Rock og rutine smeltes sammen i et stort lydbilde og gir tung stadionrock sammenlignbart med band som Muse og Editors.

Plata åpner med den slående og lett fordøyelige Look at me now. Det albumtitulerte andresporet lift your head fortsetter platas solide fundament før dig a hole leverer en basslinje det lukter svidd av og gir et tidlig høydepunkt. Om Vonheim kommer til å fylle landets største festivalscener allerede nå er særdeles usikkert. Samtidig viser disse tre låtene et fundament passende med store scener og høy decibelfaktor, så kanskje er det nettopp på de store scenene de kan gjøre seg best.

Siste halvdel av albumet er tidvis kraftfullt og fengende, men blir mer anonymt sammenlignet med den imponerende åpningen på plata. Leave it all behind virker som en slags oppsummering av plata med karakteristisk riff, basslinje og en mer nedstemt vokal, før det hele lander i vakre solitude.

Etter åtte låter sitter man igjen med en kort, men solid opplevelse av norsk rock. For selv om Vonheims første plate er trygg og lite grensesprengende, så leveres det såpass kvalitet både i form av gjennomgående gode riff, og en mektig, samt ren vokal, at jeg gjerne tar imot mer. Debuten lift your head viser et stort potensial som definitivt gjør norsk rock mer spennende å følge i 2015.

Vonheim spiller på The Crossroad Club i Oslo 6. februar.