CHVRCHES
Love Is Dead
Mest for fansen
Den skotske trioen CHVRCHES har med sine to første album The Bones of What You Believe (2013) og Every Open Eye (2015) lagt et solid grunnlag for seg selv, og er med sin tilsynelatende lettbente synthpop et svært så populært innslag på festival- og konsertscener verden rundt.
Det er først når man hører på tekstene at man har skjønt hvilken dybde bandet egentlig har, men på bandets tredje fullengder har de muligens gått litt lei av å bli feilaktig omtalt som sukkersøte, og har rett og slett kalt skiva “Love Is Dead” for å slippe misforståelser om hva man har i vente.
Musikalsk sett er ikke dette noe stort sprang hverken fra debutskiva ‘The Bones Of What You Believe’ fra 2013 eller oppfølgeren ‘Every Open Eye’ (2015), det er melodisk og catchy synthpop med vokalist Lauren Mayberry’s krystallklare vokal på toppen. Fra åpningslåta ‘Graffiti’ og ut er det hele fengende og energisk, som skapt for en festivalsommer med lange lyse kvelder og sletter badende i sol, og førstesingel ‘Get Out’ fortsetter i samme spor.
Til tross for at hele albumet er behagelig for ørene, er det ikke veldig nyskapende. Ingen grenser blir utfordret, ingen nye veier forsøkes, ingen elementer lekes med. Men så er kanskje ikke det nødvendig for ethvert band heller? “If it ain’t broken…”
På den drømmende låta ‘My Enemy’ har trioen fått med seg The Nationals Matt Berninger på vokal, hvis stemme passer nesten overraskende godt inn i både lydbildet til CHVCHES og til stemmen til Mayberry.
En av låtene som skiller seg positivt ut er ‘Miracle’, hvor koringen gir en helt ekstra dybde til soundet, mens Mayberry får vist frem sin vokalstyrke på en helt annen måte enn på de fleste CHVRCHES-låter på den strålende ‘Heaven/Hell’. Det kan nærmest sammenlignes med Paramores Hayley Williams’ vokalteknikker, noe som muligens kan forklares med samarbeidet mellom de to bandene ved tidligere anledninger.
Det er en del låter med bibelske titler på dette albumet, nevnte ‘Heaven / Hell’ og ‘Miracle’, men også ‘Deliverance’, ’Graves’ og ‘God’s Plan’. Sistnevnte lar, tradisjonen tro, Martin Doherty ta hovedvokalen på minst ett albumspor. Det bryter fint opp i sounded som nok bli litt vel likt fra låt til låt.
CHVRCHES tredje album er behagelig å lytte til, men er man ikke allerede oppmerksom på eller fan av bandet, vil det nok hverken konvertere eller hanke inn nye tilhengere for skottene. Dette er et album for fansen, som garantert vil sette stor pris på det.
Det er først når man hører på tekstene at man har skjønt hvilken dybde bandet egentlig har, men på bandets tredje fullengder har de muligens gått litt lei av å bli feilaktig omtalt som sukkersøte, og har rett og slett kalt skiva “Love Is Dead” for å slippe misforståelser om hva man har i vente.
Musikalsk sett er ikke dette noe stort sprang hverken fra debutskiva ‘The Bones Of What You Believe’ fra 2013 eller oppfølgeren ‘Every Open Eye’ (2015), det er melodisk og catchy synthpop med vokalist Lauren Mayberry’s krystallklare vokal på toppen. Fra åpningslåta ‘Graffiti’ og ut er det hele fengende og energisk, som skapt for en festivalsommer med lange lyse kvelder og sletter badende i sol, og førstesingel ‘Get Out’ fortsetter i samme spor.
Til tross for at hele albumet er behagelig for ørene, er det ikke veldig nyskapende. Ingen grenser blir utfordret, ingen nye veier forsøkes, ingen elementer lekes med. Men så er kanskje ikke det nødvendig for ethvert band heller? “If it ain’t broken…”
På den drømmende låta ‘My Enemy’ har trioen fått med seg The Nationals Matt Berninger på vokal, hvis stemme passer nesten overraskende godt inn i både lydbildet til CHVCHES og til stemmen til Mayberry.
En av låtene som skiller seg positivt ut er ‘Miracle’, hvor koringen gir en helt ekstra dybde til soundet, mens Mayberry får vist frem sin vokalstyrke på en helt annen måte enn på de fleste CHVRCHES-låter på den strålende ‘Heaven/Hell’. Det kan nærmest sammenlignes med Paramores Hayley Williams’ vokalteknikker, noe som muligens kan forklares med samarbeidet mellom de to bandene ved tidligere anledninger.
Det er en del låter med bibelske titler på dette albumet, nevnte ‘Heaven / Hell’ og ‘Miracle’, men også ‘Deliverance’, ’Graves’ og ‘God’s Plan’. Sistnevnte lar, tradisjonen tro, Martin Doherty ta hovedvokalen på minst ett albumspor. Det bryter fint opp i sounded som nok bli litt vel likt fra låt til låt.
CHVRCHES tredje album er behagelig å lytte til, men er man ikke allerede oppmerksom på eller fan av bandet, vil det nok hverken konvertere eller hanke inn nye tilhengere for skottene. Dette er et album for fansen, som garantert vil sette stor pris på det.
FLERE ANMELDELSER
David Gilmour - Luck and Strange
Nei, David, dette er ikke det beste du har gjort siden The Dark Side of the Moon. >>
Ola Kvernberg - Steamdome III: Beyond the End
Dampmaskinen raser videre. Og takk og pris for det! >>
Maldito - Contact Light
Kjenner du ikkje til Maldito? Då er det på tide å sjekke ut deira nye plate! >>