Kråkesølv fra Bodø er tilbake med sitt sjette album, Force Majeure. I fjor var det ti år siden debutalbumet deres, Trådnøsting, ble sluppet. Når de nå har produsert Force Majeure, valgte de å dra tilbake dit hvor alt startet. I et gammelt hønsehus et lite stykke utenfor Bodø sentrum, har bandet rigget til et midlertidig studio hvor de har spilt inn, produsert og nå utgir sitt sjette album helt på egenhånd. «Nesten uten hjelp fra voksne», sier Kråkesølv selv. De startet innspillingen av Force Majeure i 2018, og bandet sier selv at de har lært mye under prosessen.

Albumtittelen «Force Majeure» kan tolkes på ulike måter. Uttrykket er en kjent klausul fra kontrakter, og går ut på at begge parter går fri hvis det oppstår noe utenfor deres kontroll, f.eks. en naturkatastrofe, krig eller opprør. Tittelsporet, Force Majeure, der jeg-personen kun lar seg kue av naturkrefter og uovervinnelige hindringer, leker litt med denne tematikken. Kråkesølv beskriver låta selv på følgende måte:

«Her blir engasjement i saker som f.eks. klima- og migrasjonskrisa betraktet som «latmannsbør på latmannsbør» – en uforholdsmessig stor byrde for å slippe å ta stilling til mer håndgripelige problemer. Samtidig er ansvarsfraskrivelse et tydelig tegn i tida, kanskje spesielt når det gjelder de store utfordringene vi står overfor i dag. Sånn som vi lever nå er det slettes ikke utenkelig at faktiske naturkatastrofer kan ta knekken på ganske mye infrastruktur og biologisk mangfold i overskuelig fremtid. Da spørs det om generasjonene som kommer etter oss synes «Force majeure» er en spesielt god unnskyldning.»

Steinvinga, som for øvrig ble utgitt som singel allerede i november, har et relativt rolig og litt «seigt» tempo samtidig som den også er rocka. Låta handler om en indre uro. Ana ikke er en enda mer rocka låt, med relativt høyt tempo og fengende rytmer. Det er en sånn låt som jeg nesten har lyst å garantere at fører til hopping og dansing fra publikum på konserter. Nest-siste spor, Kom tilbake, blir en sterk kontrast etter et par skikkelig rocka låter. Det er en betydelig roligere og melankolsk låt.

«Kom tilbake / vær så snill / Kom tilbake / la døra åpne sæ / Kom tilbake / æ kveles uten dæ»

Kråkesølv er dyktige, sabla dyktige. Få band fra Nord-Norge kan vise til samme merittliste som Kråkesølv. Ikke bare gir de nå ut sitt sjette album, de har også spilt hundrevis av klubbkonserter og opptrådt på Norges største festivalscener. I tillegg fikk de Spellemannspris for sitt andre album, Bomtur til jorda.

Bandmedlemmene er fire forskjellige individer, og hele tre av bandmedlemmene har skrevet låtene på Force Majeure. Det kommer tydelig fram i variasjonene i låtene. Albumet kan på sett og vis virke litt oppstykket med de brå kontrastene i låtene, og tross mange gjennomlyttinger er det noen av låtene som jeg kjenner at trenger mer tid for å vokse på meg. Likevel, sånn alt i alt liker jeg det.

Kråkesølv har beholdt suksessoppskriften sin med indierock og tekster på dialekt, samtidig som det er tydelig at de har vokst på erfaringene årene har gitt dem. Vi får Kråkesølv. Vi får kvalitet.

Dersom du ønsker å få med deg Kråkesølv live, så skal de ut på releaseturné nå framover:
27.02: Østre, Bergen