Fem år etter forrige album er Claudia Scott tilbake med sitt niende, The Belle of Singapore, der fem av de ni låtene er nyskrevne. Hun synger bedre enn noen gang, og musikerne er blant Norges beste: Jørun Bøgeberg, Erland Dahlen, Olav Torgeir Kopsland, Vegard Lien Bjerkan.

Vi får en stemningsfull åpning med tittelsangen, som er en lavmælt og sensuelt sunget ballade. Strålende tekst om bestemora som døde 94 år gammel og også het Claudia Scott. Men vi har hørt den før, på hennes 1997-album Emmanuel's Secret.

Jeg liker gospelsoundet med piano og orgel på Baby, Don't You Leave Me This Way, som ble utgitt i fjor og tildelt Fjordingprisen. Den handler om nære personer som har gått bort.

De to neste låtene er fengende poprock. A Patch of Blue Sky ble skrevet sammen med eksen Kevin Welch og første gang utgitt av ham i 2010. Enda bedre liker jeg A Pitiful Man, som handler om arveoppgjør.



Wintertime in Nashville og You & Me & Billie er vakre, men stillestående melodier med god tekst. Så får vi Kris Kristoffersons dagen derpå-klassiker Sunday Morning Coming Down. Helt grei akustisk versjon som ikke tilfører den noe nytt.

Jeg digger lydbildet på Playing With Fire, som nærmest er en Rolling Stones-pastisj. Koringen er av typen woo-hoo som vi hører i Sympathy for the Devil. Og tittelen ligner på Stones' Play With Fire. Dette er sydende rootsrock av beste merke.

Til slutt får vi en engelskspråklig versjon av Terje Tyslands Heile livet. Claudia sang på hans originalversjon fra 1987. I Claudias oversettelse heter den All My Life. Den synges sammen med Casino Steel, som hun jo samarbeidet med på 80-tallet i Scott & Steel og Claudia/Big Hand/Casino. En strålende duett. Casino har for øvrig produsert The Belle of Singapore sammen med Claudia, og han korer på flere låter.