Bandet fra Birmingham i England tok ting litt roligere på An End Has A Start, sett i forhold til debutskiva. Med det nye albumet In This Light And On This Evening åpner Editors enda et nytt kapittel, og tar ting i en ny musikalsk retning. Selv om det har blitt en smule elektronisk inspirert, låter det nå også mye råere og mer autentisk.

Med produsent Mark Ellis (Flood), prøvde bandet seg på en helt ny approach. De spilte inn alle låtene ”live” i studio som om de skulle ha vært på scenen, og effekten er et band med sprudlende spilleglede og en sabla tøff sound. Åpningslåta med samme navn som albumtittelen for eksempel. Etter en rolig synth åpning med kun stemmen til vokalist Tom Smith, eksploderer etter hvert låta i et massivt lydbilde. Litt over halvveis kommer en herlig breakdown med trommer, gitar og psykedelisk orgel.

Den søte lille trommemaskinen som åpner ”Bricks And Mortar” bekrefter den musikalske forvandlingen enda et hakk. Det låter lavmælt, med boblende basslinjer som hopper forsiktig i bakgrunnen av lys synth. Tom Smith holder koken og trekker lytteren lekende lett inn i den nye innpakningen. Singelen ”Papillon” tar det et steg videre, med Depeche Mode vibber, pulserende rytmer og et fantastisk refreng.

Selv om skiva virker som en trang fødsel i startfasen, takler Editors sitt nye kapittel som elektronisk/post-punk-revival band ekstremt godt. Kanskje bedre enn hva man hadde forventet. Bandet befester sin posisjon ytterligere, og beviser helt enkelt at de er en gjeng ekstremt dyktige og kreative musikere. Med låter som ”Eat Raw Meat = Blood Drool” på laget, går dette lekende lett. Imponerende igjen av Editors, og en klart kjøpssignal for alle de som vurderer å gå til innkjøp av ny høstmusikk.

8/10




Editors på Myspace