
Better Oblivion Community Center
Better Oblivion Community Center
Superduo med gavepakke til fansen
Det skal godt gjøres å skrape sammen en sterkere singer/songwriter-duo enn Phoebe Bridgers og Conor Oberst. Etter å ha satt stemmene sine sammen i nydelige Would You Rather fra Bridgers’ fantastiske solodebut Strangers in the Alps, er det godt å se at samarbeidet bar frukter. Frukten som nå høstes er nemlig meget smakfull, og Better Oblivion Community Center er en særs hyggelig overraskelse å få på nyåret.
Albumet er tettpakket med flotte låter. Få av dem er spektakulært gode, men samtlige gir et godt inntrykk og er solid sammensatt. Åpningssporet Didn’t Know What I Was in For viser umiddelbart hva som er duoens forte: Tekstene. Jeg overlater til deg å utforske dem selv.
Samtidig som tekstene står meget bra til musikken og melodiene, så er ikke musikken og melodiene utrolig spennende i seg selv. De er derimot, naturlig nok, skreddersydd for de respektive vokalene, og det er fint å høre spesielt Bridgers’ stemme i en litt ny setting. Særlig i låta Big Black Heart, albumets kanskje sterkeste kutt, fyller hun klimakset på en eksemplarisk måte. Den elektroniske leflingen i Exception to the Rule er derimot litt mer hit and miss. Den groover bra, og broen er veldig fin, men låta lider samtidig av å ha platas svakeste refreng.
Taylor Hollingsworths låt Dominos avslutter albumet, og coverlåten kler Conor Oberst sin stemme ypperlig. Sangen er veldig god, men jeg savner et kraftigere klimaks for å virkelig lande albumet. De prøver seg med en skrikende fuzz-gitar og trommer pakket inn i klang, men det faller litt flatt, mest fordi det er såpass kort og konsist.
Better Oblivion Community Center er en gavepakke til fansen av både Conor Oberst og Phoebe Bridgers, men det betyr ikke at albumet er uten sine feil og mangler. Jeg skulle nok ønske at de tok seg litt mer tid med et par av låtene, men i det store og hele så treffer de meget godt. Det skal jo godt gjøres å ikke la seg forføre av nesten hvilken som helst låt så lenge en av disse, eller aller helst begge, fremfører den.
Albumet er tettpakket med flotte låter. Få av dem er spektakulært gode, men samtlige gir et godt inntrykk og er solid sammensatt. Åpningssporet Didn’t Know What I Was in For viser umiddelbart hva som er duoens forte: Tekstene. Jeg overlater til deg å utforske dem selv.
Samtidig som tekstene står meget bra til musikken og melodiene, så er ikke musikken og melodiene utrolig spennende i seg selv. De er derimot, naturlig nok, skreddersydd for de respektive vokalene, og det er fint å høre spesielt Bridgers’ stemme i en litt ny setting. Særlig i låta Big Black Heart, albumets kanskje sterkeste kutt, fyller hun klimakset på en eksemplarisk måte. Den elektroniske leflingen i Exception to the Rule er derimot litt mer hit and miss. Den groover bra, og broen er veldig fin, men låta lider samtidig av å ha platas svakeste refreng.
Taylor Hollingsworths låt Dominos avslutter albumet, og coverlåten kler Conor Oberst sin stemme ypperlig. Sangen er veldig god, men jeg savner et kraftigere klimaks for å virkelig lande albumet. De prøver seg med en skrikende fuzz-gitar og trommer pakket inn i klang, men det faller litt flatt, mest fordi det er såpass kort og konsist.
Better Oblivion Community Center er en gavepakke til fansen av både Conor Oberst og Phoebe Bridgers, men det betyr ikke at albumet er uten sine feil og mangler. Jeg skulle nok ønske at de tok seg litt mer tid med et par av låtene, men i det store og hele så treffer de meget godt. Det skal jo godt gjøres å ikke la seg forføre av nesten hvilken som helst låt så lenge en av disse, eller aller helst begge, fremfører den.
FLERE ANMELDELSER
Kevin Morby - More Photographs (A Continuum)
Mye mer enn en kompanjong til fjorårets sterke album. >>
Harald Otterstad og Tor Andersen - Aunt Mary - Never Stop Your Wishful Thinking
Forbilledlig biografi om et av Norges beste 70-tallsband >>
Perry Dear and the Deerstalkers - Oh Dear! Perry Dear and the Deerstalkers in London
Bra 60-tallsretro fra norsk band >>
Honey Dijon - Black Girl Magic
Klassisk housemusik med attityd, och som får folk att stampa fötter. >>
El Caco - Uncelebration
Etter ein solid pause er El Caco igjen ute med ny musikk. Det har blitt litt nytt, men umiskjennelig likevel. >>
The Tallest Man on Earth - Henry St.
Svenske Kristian Matsson, bedre kjent under artistnavnet The Tallest Man on Earth, har gått fra soloprosjekter til å spille inn sitt nyeste album med et komplett band. >>
Metallica - 72 Season
Du veit kva du får, men legendene i Metallica imponerar likevel med 72 Seasons >>