Rekk opp handa hvis du trodde et dobbeltalbum med Nick Cave alene bak flygelet med 22 handplukkede låter fra karrieren hans ville bli en suksess? Til de som holder handa opp: Det er selvsagt helt riktig. Dette albumet måtte bli – og har blitt – en strålende god utgivelse.

Bakgrunnen for albumet Idiot Prayer (Nick Cave Alone at Alexandra Palace) er en streamingkonsert Cave hadde 19.juni i det vakre og ærverdige bygget Alexandra Palace i London. Basert på idéen bak «Conversations With Nick Cave»-turnéen der han altså var alene med flygelet og publikum, hadde Nick Cave syslet med idéen om å gi musikken ut på plate. Så kom pandemien, og han fant han ut han ville gjøre en konsert i et England som hadde begynt å våkne til liv igjen etter lockdown.

Det er seks låter fra albumet The Boatman’s Call og tre fra hans siste studioalbum Ghosteen på plata. Ellers har han fått plass til en låt hver fra de to Grinderman-albumene samt den nye låten Euthanasia. Det er også litt artig at han har to låter fra Your Funeral... My Trial. De andre låtene er hentet fra et lite knippe av de andre utgivelsene til Nick Cave & The Bad Seeds. De fleste av låtene bør uansett være velkjent stoff for Cave-kjennere.

Det er lyrisk, det er velspilt og det er fullt av sjel, slik man har blitt vant til fra Cave. Låtene kommer i sin pureste form, og viser hvilken eminent lyriker og låtskriver Nick Cave er. Hvis du vil gå nærmere inn på tekst- og låtskrivergeniet Cave, er det mye å hente her.

Ikke nok med at det har blitt et dobbeltalbum ut av konserten, det har også kommet en kinofilm. En idé Cave klekket ut mens han var i sitt mest innadvendte og koronareflektive hjørne. Gå og se filmen og skaff deg dobbeltalbumet. Du vil komme til å like det du hører. Jeg kan nærmest garantere deg det.