Når man har verdenssuksess med en oppskrift, slik som Dropkick Murphys har hatt siden 1996 er det lite poeng i å forandre på noe særlig. Det tiende studioalbumet Turn up that dial viser at dette er noe bandet for lengst har forstått. Celtic punk formelen som består i hovedsak av politiske tekster, sterke refreng, folkemusikkinstrumenter og en og annen irsk coverlåt, har gjort at Dropkick Murphys selger ut arenaer over hele verden i ikke-pandemisk tid. De holder samme stilen de har gjort i snart tretti år, med lettbeint, radiovennlig punk du virkelig må dykke ned i teksten for å komme frem til hva de mener og hvor de vil.

Tittelsporet Turn up that dial er tydelig farget av tiden vi er i, og det vakuumet pandemien har laget i manges liv. “These days can be dark, they're lonely and long Thank God for the music that made me belong, That motivates and captivates my senses and soul, I was empty inside, but then you filled the hole”. Det som er spesielt for celtic punk og Dropkick Murphys er at musikken ved første lytt kan virke ganske lettbent og festlig, men de tar opp tunge, historiske eller samfunnskritiske temaer, slik sann punk rock gjerne skal.

Den dystre teksten H.B.D.M.F viser virkelig hva slags muskler bandet har som låtskrivere. Den kan minne om The Season’s Upon Us som har det samme kullsvarte, ironiske snerten rettet mot høytid og feiring. En umiddelbar favoritt som kommer til å bli spilt mye er Smash Shit Up, fordi refrenget er ekstremt catchy og sangen er kul.

Dropkick Murphys er, etter snart tretti år, fortsatt en fest av et band, og om du liker sjangeren vil du elske Turn up that dial, som er en god samling av raske punklåter, og litt seigere, mer tradisjonelle folkeballader. Siste sporet Wish you were here er så tungt ladd med savn og sorg, samtidig som det er så hyggelige toner og så egnet for allsang at man ikke kan la være å skråle med til «Are you watching me now? All alone in this place. Are you seeing me cry? Oh, how I miss your face”. Det er få band som fortsatt gir ut musikk som behersker det å balansere på den mørke, samfunnskritiske, emosjonelle linen, samtidig som de er vennlige for øret på alle måter, både for pub, radio, allsang og stadioen. Det gjør Dropkick Murphys enkle å elske, de er ganske enestående i det de gjør. Og Turn up that dial er sånn god forutsigbarhet vi trenger i livet.

Hjemmeside
Twitter
Wikipedia