
Espen Kraft
Those Days
80-tallsfesten din er reddet! Norsk debutalbum viser hvordan det ble gjort - og skal gjøres!
Se for deg at musikken til Pet Shop Boys, OMD, Jan Hammer, Psychedelic Furs, Tears for Fears, Prefab Sprout, ABC og New Order havnet til sengs med M83 og Daft Punk. Ser du det for deg nå? Ok.
Resultatet av denne orgien ville nemlig blitt et barn kalt Those Days. Dette avkommet ville hatt en blanding av hårfargene, stemmene, øyenfargene og kroppsbygningen til nevnte artister.
Norske Espen Kraft, som for et par år tilbake deltok i TV2s serie The Stream, lengter tydeligvis tilbake til sin oppvekst på 80-tallet. Og la det være sagt: 80-tallet har fått et ufortjent dårlig rykte.
Greit nok, perioden fra 87-90 kunne til tider være grusom, men selv da foregikk det bra ting, spesielt innenfor House-sjangeren. Ser man på årene før det, derimot, kom det ut massevis av bra og sofistikert popmusikk. Det er overraskende hvor mange listetopper fra den tiden som var alt annet enn hjernebedøvelse.
Og det er denne perioden Espen Kraft har vendt tilbake til. Alle 80-tallsklisjeene er her. Saksofon når det skal være skikkelig følsomt, lag på lag med Korg-synth (og sånn pling-synth som bygger opp melodiene) i de instrumentale partiene, lavmælt synging på grensen til visking og en produksjon som er hentet ut fra en manual kalt ”slik lager du 80-talls-musikk.”
De siste årene har flere artister som ikke en gang var født i dette tiåret av høyt hår og skulderputer gitt ut musikk som kunne vært hentet fra midten av perioden. Men det er Espen Kraft som virkelig klarer å fange tidsånden fra denne perioden.
Når i tillegg låtene er av ypperste popkvalitet, blir dette noe som er storkos å høre på. Akkurat som Hunting High and Low og Scoundrel Days er dette alt annet enn lettbent tenåringsmusikk. Med låter som Midnight Drive, Those Days, Cole’s Revenge (pur Pet Shop boys-instrumental), Atomic Winter (dette er 80-tallet, skjønner du) og Hot Pursuit (hello, Miami Vice) har du det perfekte 80-tallsalbumet for 2017.
Resultatet av denne orgien ville nemlig blitt et barn kalt Those Days. Dette avkommet ville hatt en blanding av hårfargene, stemmene, øyenfargene og kroppsbygningen til nevnte artister.
Norske Espen Kraft, som for et par år tilbake deltok i TV2s serie The Stream, lengter tydeligvis tilbake til sin oppvekst på 80-tallet. Og la det være sagt: 80-tallet har fått et ufortjent dårlig rykte.
Greit nok, perioden fra 87-90 kunne til tider være grusom, men selv da foregikk det bra ting, spesielt innenfor House-sjangeren. Ser man på årene før det, derimot, kom det ut massevis av bra og sofistikert popmusikk. Det er overraskende hvor mange listetopper fra den tiden som var alt annet enn hjernebedøvelse.
Og det er denne perioden Espen Kraft har vendt tilbake til. Alle 80-tallsklisjeene er her. Saksofon når det skal være skikkelig følsomt, lag på lag med Korg-synth (og sånn pling-synth som bygger opp melodiene) i de instrumentale partiene, lavmælt synging på grensen til visking og en produksjon som er hentet ut fra en manual kalt ”slik lager du 80-talls-musikk.”
De siste årene har flere artister som ikke en gang var født i dette tiåret av høyt hår og skulderputer gitt ut musikk som kunne vært hentet fra midten av perioden. Men det er Espen Kraft som virkelig klarer å fange tidsånden fra denne perioden.
Når i tillegg låtene er av ypperste popkvalitet, blir dette noe som er storkos å høre på. Akkurat som Hunting High and Low og Scoundrel Days er dette alt annet enn lettbent tenåringsmusikk. Med låter som Midnight Drive, Those Days, Cole’s Revenge (pur Pet Shop boys-instrumental), Atomic Winter (dette er 80-tallet, skjønner du) og Hot Pursuit (hello, Miami Vice) har du det perfekte 80-tallsalbumet for 2017.
FLERE ANMELDELSER
Jon Anderson & The Band Geeks - Live – Perpetual Change
Holder stemmen til ex-Yes-vokalisten på 80? >>
Beck - Singler og medvirkelser 2020-2025
Etter 6 år uten album fra Beck, men en rekke singler og samarbeid, er det på tide med en samlet anmeldelse >>
Yndling - As Fast as I Can og It's Almost Like You're Here
Noen har hvisket Yndling noe i øret om produsering >>
Sharon Van Etten - Sharon Van Etten And The Attachment Theory
Suksessfull kollaborasjon i splittelsens tid >>
Avantasia - Here Be Dragons
I over 20 år har Tobias Sammet invitert ulike artistar til sitt Avantasia-prosjekt. Denne gongen går han tilbake til røtene. >>
Levi Henriksen & Babylon Badlands - Aldri var november så lys
Tidenes første livealbum fra Kongsvinger >>
Ulver - Liminal Animals
Ulver leverer framleis musikk på sin måte og med høg kvalitet på Liminal Animals >>