
The Northern Belle
Live at Oslo Konserthus
Etter et år i kun digital versjon er albumet endelig ute på vinyl.
Sist fredag, 18. mai, ble endelig Live at Oslo Konserthus sluppet på vinyl, etter å kun ha vært tilgjengelig digitalt siden det ble gitt ut i fjor. The Northern Belle har spilt inn albumet i studioet knytta til Lille sal i Oslo Konserthus, og det er aller første album som ble spilt inn der. Det nispors albumet har flere låter fra den selvtitulerte debutplata til The Northern Belle, i tillegg til noen coverlåter. The Northern Belle har fått med seg Malin Pettersen (Lucky Lips), Marte Herwell (Ruby Red & the Moonshine Brothers), Live Miranda Solberg (Silver Lining/Louien), Mari Kreken (Darling West), Janne Hea, Selma French Bolstad og Helga Myhr på dette livealbumet.
Live at Oslo Konserthus er et skikkelig fin-fint album med en blanding av rolige låter og mer energiske versjoner. Det er helt riktig tidspunkt å slippe det på vinyl på, nå sent på våren, med sommeren rett rundt hjørnet. Det er en varme i musikken, som passer perfekt til sommersol og late dager.
Første låt ut på albumet er deres egen Every Day, Every Night, og med den settes stemningen umiddelbart. Stemmen til vokalist Stine Andreassen er veldig behagelig å høre på, og passer helt perfekt til bandet, som gjør en ypperlig jobb. Jeg liker de dype basstonene, som blir som hjerteslag i låta. Det er bare å lene seg tilbake og nyte. Vi får og en nydelig utgave av While the Morning Breaks, også fra The Northern Belle. Det er et helt utrolig flott fiolinspill på denne låta, som gir det lille ekstra.
Med på albumet har The Northern Belle en coverversjon av Rilo Kiley sin Silver Lining. Originalen er nydelig, men The Northern Belle har laget en minst like flott versjon av låta. Det er rett og slett gåsehudfremkallende vakkert.
Didn’t Leave Nobody But the Baby, mest kjent med Emmylou Harris, Gillian Welch og Alison Krauss og brukt i filmen “O Brother, Where Art Thou”, får vi i en a capella-versjon. Man kan fort tenke at å lage en versjon av denne låta er litt som å hoppe etter Wirkola, men det er ingen grunn til å tvile. Det er rett og slett et lite kunstverk vi får presentert.
Som sagt, har albumet ligget ute digitalt i et års tid allerede. Det er et album som kler lyden vinyl gir, så det er med glede det endelig finnes på vinyl. Det er vanskelig å plukke ut én favorittlåt fra albumet, da de alle er så innmari fine. Jeg er iallfall ikke i tvil om at dette er et album som vil bli lagt på platespilleren igjen og igjen hos meg, og jeg gleder meg til å lytte til det mange ganger gjennom sommeren – og også videre utover høsten og vinteren når den tid kommer.
Live at Oslo Konserthus er et skikkelig fin-fint album med en blanding av rolige låter og mer energiske versjoner. Det er helt riktig tidspunkt å slippe det på vinyl på, nå sent på våren, med sommeren rett rundt hjørnet. Det er en varme i musikken, som passer perfekt til sommersol og late dager.
Første låt ut på albumet er deres egen Every Day, Every Night, og med den settes stemningen umiddelbart. Stemmen til vokalist Stine Andreassen er veldig behagelig å høre på, og passer helt perfekt til bandet, som gjør en ypperlig jobb. Jeg liker de dype basstonene, som blir som hjerteslag i låta. Det er bare å lene seg tilbake og nyte. Vi får og en nydelig utgave av While the Morning Breaks, også fra The Northern Belle. Det er et helt utrolig flott fiolinspill på denne låta, som gir det lille ekstra.
Med på albumet har The Northern Belle en coverversjon av Rilo Kiley sin Silver Lining. Originalen er nydelig, men The Northern Belle har laget en minst like flott versjon av låta. Det er rett og slett gåsehudfremkallende vakkert.
Didn’t Leave Nobody But the Baby, mest kjent med Emmylou Harris, Gillian Welch og Alison Krauss og brukt i filmen “O Brother, Where Art Thou”, får vi i en a capella-versjon. Man kan fort tenke at å lage en versjon av denne låta er litt som å hoppe etter Wirkola, men det er ingen grunn til å tvile. Det er rett og slett et lite kunstverk vi får presentert.
Som sagt, har albumet ligget ute digitalt i et års tid allerede. Det er et album som kler lyden vinyl gir, så det er med glede det endelig finnes på vinyl. Det er vanskelig å plukke ut én favorittlåt fra albumet, da de alle er så innmari fine. Jeg er iallfall ikke i tvil om at dette er et album som vil bli lagt på platespilleren igjen og igjen hos meg, og jeg gleder meg til å lytte til det mange ganger gjennom sommeren – og også videre utover høsten og vinteren når den tid kommer.
FLERE ANMELDELSER
Steve Earle & The Dukes - J.T.
Steve Earle med fin hyllest til sin avdøde sønn, Justin Townes Earle >>
Retro: Shakin' Stevens - Singled Out
Trippel-cd med samtlige av hans 54 singler fra 1977 til 2020 >>
John Fogerty - Fogerty's Factory
Creedence- og sololåter innspilt på en troverdig måte sammen med barna >>
Ane Brun - How the Beauty Holds the Hand of Sorrow
Skjørt, men sterkt. Trist, men gledelig. Enkelt, men mektig >>
Retro: The Free Design - Butterflies Are Free: The Original Recordings
Alt den fantastiske harmonipopgruppa ga ut i 1967-72 pluss litt bonus >>
Nick Cave & The Bad Seeds - Idiot Prayer (Nick Cave Alone at Alexandra Palace)
Kvalitet som forventet fra Nick Cave >>
William Stavik - Love Becomes Cold
Solodebut med imponerende gjesteliste fra hjemflyttet romsdaling. >>
Retro: Jason Crest - A Place in the Sun: The Complete Jason Crest
Topp engelsk psykedelia + originalversjonen av "Les Champs-Elysées"! >>