Vidar Vang
Mann fra nord
Helt på det jevne fra mannen fra nord
Vidar Vang er fra Bjerkvik i Nordland og kan derfor med god samvittighet kalle sitt tiende album for Mann fra nord.
Mannen fra nord har fått med seg et godt lag med musikere, bl.a. strengevirtuosen Geir Sundstøl. Plata er også spilt inn i Sundstøl sitt Studio Intim i Oslo, så lyd og instrumentering har vært i de beste hender. Albumet er godt produsert av Vang sjøl med god hjelp fra Sundstøl og Bård Ingebrigtsen.
Så langt er alt bra, men nå skal det jo som vi vet mer til enn god lyd for at en plate skal kunne karakteriseres som god. Låtene må være på plass, både på melodi- og tekstsiden.
Noen av låtene er riktig fine både i tekst og musikk, sånn som Greit uten dæ. Det er en klassisk tekst av typen «du har forlatt meg, men tro ikke at jeg savner deg.» Omvendt psykologi og alt det der, for det er jo åpenbart at det IKKE går greit uten dæ.
Ellers er tittellåten en fin låt om identitet og tilhørighet. Det er hverdagslig, men likevel med en lett melankolsk undertone. Det er i det hele tatt flere tekster og stemninger på albumet som er dryppet i melankoli og hverdagslighet. Og det er noe av min innvendig mot Mann fra nord. Det blir litt for mye av stemninger og tekster rundt brødskiver med brunost, kaffe som champagne, folk som går på jobb og andre dagligdagse hendelser.
Musikken kan plasseres i visebåsen med et hint av Americana (en del steel-gitar her for eksempel). Det er kompetent og godt spilt, men det gnistrer ikke av musikken. Det går på det jevne både i musikk og tekst.
Med bakgrunn i dette kan jeg ikke gi plata Mann fra nord noe mer enn middels karakter. Konklusjonen er at det er en solid og jevnt over grei plate, men ikke noe mer enn det.
Facebooksiden til Vidar Vang
Mannen fra nord har fått med seg et godt lag med musikere, bl.a. strengevirtuosen Geir Sundstøl. Plata er også spilt inn i Sundstøl sitt Studio Intim i Oslo, så lyd og instrumentering har vært i de beste hender. Albumet er godt produsert av Vang sjøl med god hjelp fra Sundstøl og Bård Ingebrigtsen.
Så langt er alt bra, men nå skal det jo som vi vet mer til enn god lyd for at en plate skal kunne karakteriseres som god. Låtene må være på plass, både på melodi- og tekstsiden.
Noen av låtene er riktig fine både i tekst og musikk, sånn som Greit uten dæ. Det er en klassisk tekst av typen «du har forlatt meg, men tro ikke at jeg savner deg.» Omvendt psykologi og alt det der, for det er jo åpenbart at det IKKE går greit uten dæ.
Ellers er tittellåten en fin låt om identitet og tilhørighet. Det er hverdagslig, men likevel med en lett melankolsk undertone. Det er i det hele tatt flere tekster og stemninger på albumet som er dryppet i melankoli og hverdagslighet. Og det er noe av min innvendig mot Mann fra nord. Det blir litt for mye av stemninger og tekster rundt brødskiver med brunost, kaffe som champagne, folk som går på jobb og andre dagligdagse hendelser.
Musikken kan plasseres i visebåsen med et hint av Americana (en del steel-gitar her for eksempel). Det er kompetent og godt spilt, men det gnistrer ikke av musikken. Det går på det jevne både i musikk og tekst.
Med bakgrunn i dette kan jeg ikke gi plata Mann fra nord noe mer enn middels karakter. Konklusjonen er at det er en solid og jevnt over grei plate, men ikke noe mer enn det.
Facebooksiden til Vidar Vang
FLERE ANMELDELSER
David Gilmour - Luck and Strange
Nei, David, dette er ikke det beste du har gjort siden The Dark Side of the Moon. >>
Ola Kvernberg - Steamdome III: Beyond the End
Dampmaskinen raser videre. Og takk og pris for det! >>
Maldito - Contact Light
Kjenner du ikkje til Maldito? Då er det på tide å sjekke ut deira nye plate! >>