De danske tøffingene i Iceage er ute med etterfølgeren til albumet Beyondless. Da de skulle spille inn sitt femte album Seek Shelter, dro de til et studio i Lisboa og hyret inn Sonic Boom aka Pete Kember fra Spacemen 3 til å produsere.

Det er første gang bandet har brukt en produsent utenfra, og de aldri brukt så lang tid på å spille inn et album før. I de 12 dagene det tok, opplevde de bl.a. at regnet dryppet inn gjennom taket i studioet Namouche, så på et tidspunkt spilte de inn musikken sin mellom vannpytter og vannbøtter med lyddemping. Jeg tror ikke låten Drink Rain har blitt inspirert av dette, men tittelen passer definitivt godt.

Tøffe tak altså, og det gjenspeiler musikken og tekstene til Iceage: Produsent Pete Kember har tydeligvis ferska nerven i bandet og grunntanken med albumet, og har gjort sitt til at dette har blitt tett, rått og ufiltrert. Vokalist Rønnenfelt snerrer fram tekstene alt mens bandet flerrer luften med breiale gitarriff, det hele i en miks som man litt enkelt kan kalle en hybrid av rock og punk.

Albumet åpner med «tittellåten» Shelter Song. Etter at støvet har lagt seg etter et heftig riff, kommer vokalen inn og minner oss om de store rockstemmene, som Johnny Thunders og Jeffrey Lee Pierce. Den er slepende, full av desperasjon og noen ganger på grensen til surt, men først og fremst rå, intens og fra hjertet.

Så er det High & Hurt hvor bassist Jakob Tvilling Pless får æren av å åpne ballet. Gitarene, vokalen og trommene melder seg på, før det hele går inn og ut av en versjon av hymnen Will the Circle Be Unbroken. I følge Rønnenfelt kunne de rett og slett ikke motstå fristelsen til å dra den inn. Det var ganske lurt, for det føles helt naturlig at High & Hurt smelter inn i WTCBU, og omvendt.

Vendetta er en av singelen som ble sluppet før albumet, og handler om hvordan kriminalitet gjennomsyrer samfunnet. Det er bare ikke alltid så lett å få øye på den: «Tired of misbehaving/Call those shots upon those pricks, we're fixing to skin 'em/Every trickster knows there's an onslaught/And every city's flooded with cocaine». Bak groovy rytmer maner Iceage fram skumle stemninger om kokain og blodhevn.

«There is no shape, there is no form/But a smoky rolling mass»

Den kanskje tøffeste låten på albumet er Gold City. Den starter med munnspillet klagende i bakgrunnen. Det er en mollstemt låt med snedige tekstlinjer som «Like bread around a bakers door in famine/There's a detonation waiting to happen».

Det er en låt preget av desperasjon, akkurat som avslutningslåten The Holding Hand. En mektig produsert og storslagen låt som uten tvil vil gjøre seg på en scene. Låten avslutter med hylende gitarstøy og danner en perfekt avslutning for albumet Seek Shelter. Et album som viser at Iceage mener alvor og befester sin posisjon som ett av de beste og tøffeste bandene der ute.

Les intervju med frontmann Elias Bender Rønnenfelt her.