Brooklyn rapperen er ute med ALL-AMMERIKKKAN BADA$$, oppfølgeren til B4.DA.$$ fra 2015. Joey har vokst opp, 22 åringen leverer sitt mest modne album til nå. Et album som er gjennomsyret av politikk og samfunnskritikk. Og mesteparten av tiden klarer han å finne den balansen hvor det tekstuelle og tematiske ikke overstyrer det musikalske.

På introlåten Good Morning Amerikkka blir det tydelig at det er et politisk ladet verk vi har foran oss, noe også det ikke så subtile albumcoveret tilsier.

22 åringen tar for seg et kildemateriale som bør oppta enhver amerikaner, han tar for seg temaer som rasisme og forskjellsbehandling uten at det føles belærende eller for prekende, noe som er vanskelig. Joey har aldri vært fremmed for å vise fram sine inspirasjoner. Både det instrumentale og Joey's egen tekstlevering henter inspirasjoner av 2Pac, Biggie og Nas fra Illmatic eraen.

Dette blir spesielt tydelig på Land of the Free. Temaet for låten er det svært polariserende presidentvalget som nylig fant sted og konsekvensene man kan vente, i alt dette oppfordrer han amerikanere til å ikke glemme hvilket land de bor i.
Joey har kontroll over en 90-talls preget beat. Også på en av albumets sterkeste – For My People blir gullalder inspirasjonene tydelig. Joey forteller om hverdagshelter og mannen i gata.

Fra tid til annen blir det seriøse budskapet litt klisjefylt. «Can’t change the world, unless we change ourselves».
Men som oftest slipper han unna med det.

Det er også noe hardere og moderne kutt på albumet. Singelen Devastated er allerede en hit og bærer preg av trap produksjon og generøs bruk av en repetitiv hook, ikke den sterkeste låta, men den mest radiovennlige.

Av høydepunkter er to av de hardeste låtene på albumet. ROCKABYE BABY en ordentlig banger som fortsetter den politiske røde tråden, men som allikevel har klubb potensiale. Schoolboy Q leverer dessuten sterke vers på bakparten av låta.



Albumet mest interessante låt er den basstunge Ring the Alarm. En illevarslende og mørk låt med en utmerket gjesteopptreden fra Meechy Darko, fra gruppen Flatbush Zombies.

Joey henter også inspirasjoner fra sine jamaikanske røtter på låtene Super Predator og Babylon. På sistnevnte får han hjelp fra Chronixx, en profilert reggae artist som leverer de gode rastafari vibbene.

Et noe skuffende kutt fra albumet er Legendary, hvor Joey har fått med seg J. Cole. Dessverre så faller både flow og instrumental gjennom på denne, en ganske laber opptreden fra begge rappere.

På sitt beste er ALL AMERIKKKAN BADA$$ et album som forener politikk og musikk i en skjønn symbiose, mens andre ganger så tar budskapet overhånd og skader helheten. Mange artister har følt seg pliktig og kallet til å adressere de politiske og samfunnsbetingede problemene de ser på nyhetene og opplever i sine egne nabolag. Rasisme, segregering og fattigdom. Joey Bada$$ klarer å fremheve dette på et veldig solid og voksent prosjekt.

ALL AMERIKKKAN BADA$$ er ute 7.april.