Å sette på åpningssporet Serotonin gir en følelse av å være sent til festen. Det er små, søte, men sylskarpe eksplosjoner av dopamin, ispedd en harmoni og en vibe som det er lenge siden jeg har hørt maken til.

Fra den lovende åpningssporet blir vi tatt gjennom låt etter låt, med samme tunge kvaliteten på tekstene, med det samme nydelige soundet. Hele skiva tåler å bli spilt en million ganger, men i tillegg til Serotonin utmerker You Stupid Bitch og Rue seg som umiddelbare favoritter hos meg. girl in red er lett å elske, og musikken blir værende som et litt mer rosarødt blikk på verden lenge etter plata er ferdigspilt.

Artisten Marie Ulven er noe av det beste som har kommet ut med langspillplate hittil i år. At hun raker inn priser er ikke vanskelig å forstå, for 21-åringen har laget noe helt unikt i if i could make it go quiet. Det er så drømmende stemning og gode vibber, at det kan spilles hundre ganger uten at man blir lei. Det er utelukkende deilig og positivt, med tekster som ikke går langt unna det hverdagslige, uten for mange klisjeer synger Ulven om livet,om mental helse, om sex og å kysse jenter.

Akkurat det skeive aspektet har gjort at LGBTI+ verden over har trykket artisten til sitt bryst og «do you listen to girl in red» har blitt en måte å spørre om man er skeiv på. Hun navigerer sosiale medier som en proff og har en enormt stor fanskare. Hun har sjusifrede antall følgere i alle kanaler, og høster udelt begeistring for den fantastiske musikken hun lager.

Ulven har vært utgitt uavhengig hittil i karrieren, men if i could make it go quiet er gitt ut på britiske AWAL, et selskap med blant annet Nick Cave and the Bad Seeds i stallen. if i could make it go quiet er produsert av broren til Billie Eilish. I dag 3.mai er hun å se på amerikansk talkshow-tv, nærmere bestemt Jimmy Fallon. Forhåpentligvis får vi se girl in red på alle store norske festivaler neste år. Jeg gleder meg allerede.

Wikipedia
World in Red
Youtube