Den oppstod på trange utesteder i oslo på nittitallet, denne litt rølpete melodiske hardrocken som fikk fans på kryss og tvers av verdenskartet. Den deilige miksen av åttitallsriff og skrikende vokaler er som laget for å bli spilt live, og tekstene som var knallhardt samfunnsaktuelle (eller bare tull) har gjenoppstått i god tid før påske på nyeste plata til The Good, The Bad & The ZuglyResearch and Destroy.



Bandet selv er tydelige på tematikken på plata: - Vi lever i tidsalderen for online raseri, voksende incelkultur og for kjøring av elektriske sparkesykler harakiri-style. Det er tida for Nostradumbass, cancel kultur og hevnporno. I lys av dette har GBZ den siste tiden kommet til konklusjonen at verden endelig ser ut til å leve opp til bandets egne smålige leveveier.

Research and Destroy inneholder mye knallhardt gull, som tåler godt å bli spilt høyt. Men det som gjør plata unik, som gjør at den vil bli stående lenge etter utgivelsesdato som noe ingen har gjort før, er hvordan den kommenterer på tiden vi lever i.

Det er et rappkjefta skråblikk på alt som vil få plass i historiebøkene fra tidsrommet 2019-2022, fra dommedagsprepping til slanking, krig og incelkultur, og det er så deilig rampete og pønka at man knapt får nok. Alle sporene kan fint stå alene, men umiddelbar favoritt var Nostradumbass, som har et riff og et refreng det virkelig sparker av. Om ikke det blir Spellemann i kategorien Scandirock, blir jeg overrasket!



The Good, The Bad & The Zugly kan sees på Rockefeller 23. april, og er ellers å finne på en kort norgesturne i tiden fremover.

Reseach and Destroy er utgitt på Fysisk Format, og produsert av Anders Nordengen (Oslo Ess, Death by Unga Bunga) og Eirik Melstrøm.


Facebook

Band Camp