På sitt første studioalbum på fem år går sunnmøringen Egil Olsen nye veier. Big Babies har ingen fengende popsanger, men heller stemningsfulle låter som slekter på jazz og Tom Waits.

De fleste låtene er pianobaserte og instrumenteringen er enkel. Olsen spiller det meste selv, men har tidvis med seg folk på bass, trommer og klarinett. Parasite har skramlete perkusjon og får meg til å tenke på Tom Waits.

Plata har noen vakre høydepunkter i Eating Ourselves og Whoopsie Daisy. Og jeg liker det svevende soundet på Hold On, falsettvokalen på den medrivende jazzlåta Trail of Breadcrumbs og duetten med den kjente amerikanske kultartisten Nellie McKay, You be the darkness you be the light. Denne ble innspilt i 2019, men refererer til karantene, noe som jo ble aktuelt med koronaen året etter.



Med Big Babies har Egil Olsen gjort som et av sine musikalske forbilder, Eels. Han har brutt med det koselige og veldig melodiøse, til fordel for eksperimentelle og progressive toner. Det blir spennende å se hvordan fansen vil ta imot dette. Selv savner jeg de humoristiske tekstene hans.

Turné:
17/11 - teaterfabrikken - ålesund
18/11 - rokken - volda
19/11 - syd - molde
23/11 - lille ole bull - bergen
30/11 - parkteatret - oslo